Friday, November 30, 2007

Cinstirea Icoanelor in scoli










"Icoanele nu deranjeaza pe nimeni"

In urma cu aproximativ o luna de zile, un profesor de filozofie din Buzau a sesizat Consiliul National pentru Combaterea Discriminarii ca prezenta, in scoli, a icoanelor este un act de discriminare fata de elevii care au alta orientare religioasa, decat cea crestin-ortodoxa. CNCD-ul a cerut Ministerului Educatiei si Cercetarii sa emita norme care sa reglementeze prezenta simbolurilor religioase, iar MEC-ul a hotarat ca societatea civila este cea care decide.
"Daca s-ar da o lege de interzicere a insemnelor religioase in spatiul public, atunci ar trebui sa schimbam stema tarii pentru ca asa s-a trezit un anume domn Moise, din Buzau?" - Nicolae Iordachescu, inspector general religie din MEC.Ne-am propus sa vedem cum reactioneaza societatea civila, mergand, pentru inceput, la toate scolile din Capitala care poarta si nume de sfinti ortodocsi. "Icoanele din scoli nu deranjeaza absolut pe nimeni!", a spus Violeta Rotariu, directoarea Scolii 156 "Sfantul Mare Mucenic Gheorghe", din Bucuresti. La fel au raspuns si ceilalti directori de scoli generale bucurestene, cu nume de sfinti: "Sfintii Voievozi", "Maica Domnului", "Sfantul Andrei" sau "Sfantul Nicolae".
"Noi avem multi elevi adventisti, baptisti, musulmani, martori ai lui Iehova si sunt foarte putini cei care nu participa la orele de religie, cu sau fara sa primeasca note. Uneori isi fac icoane din religia lor, dar niciodata nu au spus ca ar avea ceva impotriva icoanelor crestine!", a spus Iulia Soare, directoarea Scolii "Sfintii Voievozi". Mai mult chiar, exista si scoli unde elevii de alte religii picteaza icoane pe sticla sau pe lemn si le expun la diverse evenimente, cum ar fi Scoala "Sf. Mare Mucenic Gheorghe". "A fost placerea lor sa picteze si au castigat si premii", a adaugat directoarea. La Scoala 172 "Sfantul Andrei", directoarea, Irina Gheorghe, a spus ca icoanele au fost puse in scoala de-abia dupa '90 sau chiar '95 si au fost facute, in marea lor majoritate de copii si nici un parinte nu s-a plans. Ba, mai mult, "unii elevi merg cu profesorii de religie la biserica, la impartasanie sau la slujbele de Paste. Am avut o singura eleva, care nu a facut religie in clasa a III-a, pentru ca tatal s-a opus, dar in clasa a V-a a ramas la orele de religie, de bunavoie", a spus directoarea. Ea a adaugat ca parintii sau bunicii, care au icoane mai deosebite, le ofera colectivelor de elevi. Mihaela Guna, presedinta Federatiei Nationale a Parintilor, a spus ca: "Atat timp cat se hotaraste la nivelul clasei sa fie sau nu icoane in respectiva clasa, totul este in regula!". Raluca Voicu, presedinta Consiliului National al Elevilor, ne-a declarat, legat de acest subiect, ca, deocamdata, acesta problema nu a fost dezbatuta la nivelul consiliilor locale ale elevilor. Punctul de vedere al Ministerului Educatiei este cat se poate de transant: "MEC nu poate emite o lege pentru ca nu este for legislativ. Nu MEC a spus sa fie introduse icoanele in scoli, ci comunitatile locale. Asa ca, daca doresc, acestea sa schimbe situatia", a spus Nicolae Iordachescu, inspectorul general pentru religie, din minister. In orice caz, Ministerul Educatiei interzice prozelitismul religios in scoli, in conformitate cu Legea Invatamantului.






Nu interzice Porunca a doua icoanele? Se pune întrebarea ce înseamna "chipul cioplit" în Porunca a doua? O întelegere literala ar însemna ca toate imaginile din Templu calcau aceasta porunca. Cea mai buna metoda sa aflam ce însemnau cuvintele evreiesti folosite aici este sa aflam ce însemnau ele pentru evrei. Când acestia au tradus-o în greaca, au folosit cuvantul "eidoloi", adica "idoli". Cuvantul evreiesc pesel nu este niciodata folosit cu privire la imaginile din Templu. Este deci clar ca pasajul se refera la imagini pagâne, si nu la imagini în general. Sa privim cu atentie pasajul din Scriptura: "Sa nu-ti faci chip cioplit (i.e idol), nici o înfatisare a lucrurilor care sunt în ceruri, sau jos pe pamânt sau în apele mai pe jos decat pamântul. Sa nu te închini înaintea lor, si sa nu le slujesti (închini)." (Exod 20:4-5a). Daca interpretam aceste cuvinte ca referindu-se la orice fel de imagini, în mod clar heruvimii din Templu calcau aceasta porunca. Daca însa le interpretam ca referindu-se doar la idoli, orice contradictie dispare. Mai mult decât atât, daca textul se refera la toate imaginile, atunci chiar si carnetul meu de conducere este un idol si o încalcare a acestei porunci. Una din doua: ori fiecare protestant care are carnet de conducere este un idolatru, ori icoanele nu sunt idoli. Lasând de o parte pentru moment semnificatia cuvintelor "chip cioplit", sa vedem ce ne spune de fapt textul. Sa nu faci x, sa nu te închini la x, sa nu slujesti la x. Daca x = imagine, atunci însusi Templul calca porunca. Daca x = idol, atunci nici Templul, nici icoanle ortodoxe nu calca porunca. 2. Nu interzice Deuteronom 4:14-19 orice înfatisari ale lui Dumnezeu? Cum putem deci admite icoane ale lui Hristos? Acest pasaj îi învata pe evrei sa nu-si faca o înfatisare falsa a lui Dumezeu, pentru ca nu L-au vazut; dar noi, crestinii credem ca Dumnezeu S-a întrupat prin persoana lui Iisus Hristos, deci putem înfatisa "ce am privit" (1 Ioan 1:1). Dupa cum a spus Sf. Ioan din Damasc: "În vechime, Dumnezeul neîntrupat si nemasurat nu a fost niciodata înfatisat. Dar acum ca Dumnezeu a fost vazut în trup si a vorbit cu oamenii, acestia pot face o înfatisare a lui Dumnezeu asa cum L-am vazut. Nu ma închin materiei, ci Dumnezeului materiei, care a devenit materie pentru mine si S-a coborât sa locuiasca în materie, care mi-a pregatit mântuirea prin intermediul materiei. Nu voi înceta sa cinstesc aceasta materie care mi-a daruit mântuirea. O cinstesc, dar nu ca Dumnezeu." 3. Daca icoanele sunt atât de importante, cum de nu le gasim în Scriptura? De fapt le gasim în Scriptura - si înca în multe locuri! Observati cât de frecvente erau ele în Cort si apoi în Templu. Existau imagini de heruvimi: * Pe chivot - Ex. 25:18 * Pe perdelele din Cort - Ex. 26:1 * Pe perdeaua din Sfânta Sfintelor - Ex. 26:31 * Doi heruvimi în Locul Sfânt - 1 Imparati 6:23 * Pe pereti - 1 Imparati 6:29 * Pe usi - 1 Imparati 6:32 * Pe alte lucraturi din Templu - 1 Imparati 7:29,36 Existau deci icoane încotro îti întorceai ochii.






No comments: